събота, 26 октомври 2013 г.

НТС на кино

Това, което се случва в НТС вероятно някой ден ще бъде филмирано. Много вероятно е филма да се получи комедия, макар че първоначалния замисъл ще е да бъде разтъсваща драма.

Сигурното е, че кармата на тайванската високотехнологична компания е толкова тежка, че дори и бъдещата кинолента също ще претърпи неуспех.

Също така сигурно е,че Робърт Дауни Джуниър няма да играе във филма. Той прибра тлъстия си хонорар от НТС това лято, снимайки се в няколко забавни рекламни клипа и може спокойно да си гледа живота.

Къде е драмата? В момента НТС продават може би най-добрия телефон на пазара – HTC One. В същото време компанията потъва с такава уверена скорост, че основния въпрос е кой и кога ще ги погълне.

Ще цитирам добре синтезираната ретроспекция на фирмата от списание HI COMM:

HTC е основана през далечната 1997 г. и е считана за една от най-иновативните компании. През 2000 г. е първата, която демонстрира телефон с тъчскрийн интерфейс, а две години по-късно представя и първия смартфон с Windows софтуер. През 2006 г. започва да произвежда телефони под своето име, а не за други поръчители. През 2007 г, когато Google обявява Android, HTC разкрива, че вече работи върху телефон с тази операционна система,който излиза през есента на 2009 г. – две години след iPhone.Dream, както е името му, е приет добре. Първият Nexus One е произведен от HTC. В началото на 2011 г. телефоните с Android започват да завземат пазара, а заедно с тях и HTC, превръщайки се внай-големия доставчик на смартфони в САЩ за третото тримесечие на 2011 г. (по данни на Canalys). Компанията задминава Samsung и Apple. В международен аспект нещата са малко по-различни. С 11% HTC не са лидери, но се класират на четвърто място. Как стоят нещата в момента – 7% дял в САЩ и 2.8% на световния пазар, според ABI Research, a Samsung контролира  1/3 от пазара.

Край на цитата. Започва веселата част, която превръща драмата в комедия.

Явно в НТС са недоумявали и продължават да недоумяват как е възможно да се случва всичко това. 

В отчаянието си прибягнаха до краен ход, който вероятно е изглеждал като единственото спасение – усилена реклама и променен маркетинг. Това, което принципно би трябвало да предхожда създаването на един продукт и да го съпътства по време на предлагането му на пазара. 

Малко отзад – напред при тайванците, и то с бюджет, неподхождащ на фалираща компания.

Та освен наемането на Робърт Дауни Джуниър за рекламно лице, с което явно таргетираха нежната половина от потенциалните клиенти, НТС е и от основните спонсори на УЕФА Шампионска лига и Лига Европа.

Какво ли си мислят за мениджмънта на компанията тези 15 000 работници в НТС, които незнаят дори до кога ще са на работа? Какво е усещането да произвеждаш уникално добър продукт и в същото време всичко да се срива?

Поредната налудничава новина от Тайван е напускането на Лорен Уонг. Коя е тя?
Дамата беше вицепрезидент и отговорник за рекламата, започнала да спасява НТС само преди 4 месеца.
Вероятно на женския й усет дължим появата на Робърт Дауни Джуниър. Все пак това е актьор, който с очарованието си донесе успех дори на недотам разбираемата втора част на филма за Шерлок Холмс. Защо да не помогне и на НТС с някоя магия?

И след като очевидно в последното спасение на НТС е маркетинга и рекламата – как да тълкуваме подобна оставка?

Главния изпълнителен директор Питър Чоу пък заявил в интервю пред Financial Times, че е оптимист. То каквото и друго да беше казал – най-много да ускори понижението на цената на компанията. 

От различни страни пристигат слухове – от разработката на нов 8-ядрен телефон, сътрудничество с Amazon за продукта Kindle, добавяне на безплатен Windows на гърба на Андроид (!?), та до подготовка на таблет.

Таблет ли? Добрият им опит с Flyer остана непродължен в историята. Може би НТС трябваше още тогава да спрат и телефоните с Андроид, да наблегнат на Windows и мъката им щеше отдавна да е приключила, най-вероятно в канала.

Е, за щастие поне такава глупост не направиха, иначе не би се появил прекрасният HTC One.

През това време хиените дебнат. Дали компанията ще оцелее със собствени сили? Дано, но малко вероятно. 

Най-сериозен интерес проявяват Lenovo, докато Samsung се забъркаха в нов скандал – платени публикации, насочени срещу НТС из различни азиатски интернет форуми. Защо си дават парите, нима само те не разбраха, че конкурента им се е самоубил?

Между другото част от рекламната им стратегия, стартирала с чаровника Робърт Дауни Джуниър, е свързана с абревиатурата НТС. Принципно произхода на трите букви е от High Tech Computer Company, но рекламата насърчи да се търсят всякакви весели комбинации – като Here’s To Change, Hipster Troll Carwash или Hold This Cat.

Ето една и от мен: How To Crash.




(определен и като НТС - Highly Troublesome Commercial)




Няма коментари:

Публикуване на коментар